Quality Assurance Department
DEPARTMENT OF QUALITY ASSURANCE
Vision
A leader in establishing and ensuring professionalism and quality in English language teaching and learning
Mission
To support ELTC in its efforts to ensure professionalism and quality in English language teaching and learning through developing and monitoring quality assurance systems
Objectives
- To set up quality assurance systems to ensure professionalism and quality in all ELTC activities and programmes
- To develop and set standards in order to ensure effectiveness in English language teaching and learning
- To obtain recognition of the above standards at the national, regional and internationallevel
- To obtain recognition and accreditation of courses/programmes offered by ELTC at the national, regional and international level
- To plan and implement monitoring in collaboration with the inspectorate of schools to ascertain quality in English language teaching and learning at all school levels irrespective of location or type of school
- To design evaluation procedures for courses conducted by ELTC and other agencies
PERBANDINGAN MAKLUMAT BERKAITAN APEL (A) DAN APEL (C)
PERKARA |
APEL (A) | APEL (C) |
Tujuan |
Mengiktiraf pembelajaran pelajar tanpa mengambil kira bagaimana dan di mana ianya diperoleh bagi TUJUAN KEMASUKAN KE PROGRAM.
|
Mengiktiraf pembelajaran pelajar tanpa mengambil kira bagaimana dan di mana ianya diperoleh bagi TUJUAN PINDAH KREDIT KURSUS di dalam program akademik yang diikuti. |
Pelantikan PPT
|
PPT TIDAK PERLU MEMOHON KELULUSAN MQA untuk menerima pelajar APEL (A). |
PPT PERLU MENDAPAT KELULUSAN MQA untuk melaksanakan APEL(C).
PPT Rintis:
i. OUM
ii. WOU
iii. UiTM
iv. Universiti Antarabangsa INTI
|
Kadar fi yang dibayar oleh pelajar
|
KADAR FI yang dikenakan kepada pelajar untuk penilaian APEL(A) DITETAPKAN OLEH MQA:
1. Sijil/Diploma: RM155
2. Sarjana Muda: RM250
3. Sarjana: RM370
|
KADAR FI penilaian yang dikenakan kepada pelajar untuk APEL(C) DITETAPKAN OLEH PPT |
Permohonan untuk penilaian APEL
|
Calon pelajar PERLU KEMUKAKAN permohonan penilaian APEL(A) KEPADA MQA ATAU PUSAT PENILAIAN APEL | Pelajar PERLU KEMUKAKAN permohonan penilaian APEL(C) KEPADA PPT |
Instrumen Penilaian
|
INSTRUMEN PENILAIAN APEL(A) ADALAH SAMA untuk satu Malaysia. | INSTRUMEN PENILAIAN APEL(C) ADALAH BERBEZA DAN PELBAGAI ANTARA PPT kerana ia bergantung pada kesesuaian kursus dan pilihan pelajar/PPT. |
Tempoh pelantikan/ kelulusan
|
TIDAK BERTEMPOH | 5 tahun |
Syarat asas yang perlu dipatuhi calon
|
1. HANYA UNTUK WARGANEGARA Malaysia
2. Lulus Ujian Aptitud dan Portfolio
3. ADA HAD UMUR MINIMUM iaitu:
a) Sijil - 19 tahun
b) Diploma - 20 tahun
c) Ijazah Sarjana Muda - 21 tahun
d) Ijazah Sarjana - 30 tahun
e) Ijazah Kedoktoran - 35 tahun
|
1. TERBUKA KEPADA SEMUA
2. Lulus penilaian APEL (C)
3. TIADA HAD UMUR MINIMUM ditetapkan
|
Rujukan
|
1. Garis Panduan Amalan Baik: Pengakreditan Pembelajaran Berasaskan Pengalaman Terdahulu
2. Buku Panduan APEL untuk Pelajar
|
Guidelines To Good Practices: APEL For Credit Award |
Pentadbir Urusan Penilaian
|
Bahagian Koordinasi dan Rujukan Jaminan Kualiti | Bahagian Standard |
3.0 PENGENALAN
Pentaksiran adalah sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran yang dilaksanakan secara berterusan mengikut kaedah sumatif dan formatif supaya pelajar dapat mengetahui tahap pencapaian kendiri. Di IPGM, pentaksiran Program Diploma Pascasiswazah Pendidikan terbahagi kepada dua bentuk iaitu pentaksiran berterusan (kerja kursus) dan pentaksiran akhir (peperiksaan bertulis).
Sistem pentaksiran perlu memberi penekanan kepada Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). KPM mendefinisikan KBAT sebagai keupayaan untuk mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam membuat penaakulan dan refleksi bagi menyelesaikan masalah, membuat keputusan, berinovasi dan berupaya mencipta sesuatu. Berdasarkan definisi KPM ini, KBAT merujuk kepada empat aras tertinggi dalam hierarki proses berfikir Anderson dan Krathwohl (2001) yang diubah suai daripada Bloom (1956).
Selain KBAT, IPGM juga perlu memastikan bahawa sistem pentaksiran pendidikan guru dilaksanakan mengikut kaedah serta prosedur yang betul. Justeru, Jadual Spesifikasi Ujian (JSU) ini adalah bertujuan untuk memberi panduan kepada panel penggubal soalan bagi menghasilkan kertas peperiksaan yang mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi dan merupakan mekanisme kawalan mutu penggubalan soalan yang sistematik dan tekal. JSU ini dibina berdasarkan kepada Maklumat Kursus (MK) berkuat kuasa mulai Jun 2020 .
Penggubal juga perlu merujuk kepada Buku Panduan Pentaksiran yang terkini yang dikeluarkan oleh IPGM semasa membina soalan peperiksaan. Panduan ini bertujuan menyelaraskan format kertas peperiksaan yang dihasilkan oleh IPG. Langkah-langkah ini bertujuan untuk memastikan kertas soalan yang digubal mempunyai nilai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi.
4.0 SENARAI HASIL PEMBELAJARAN
1. Mengaplikasi konsep asas pentaksiran; peranan dan tujuan pentaksiran dalam pendidikan serta ciri-ciri pentaksiran (C3, HP2, KKG1)
2. Membina pelbagai instrumen pentaksiran bilik darjah yang sejajar dengan standard (C6, HP2, HP7, KKG5, KDN6).
3. Melapor prestasi pelajar hasil daripada pentaksiran bilik darjah yang dilaksanakan dengan beretika. (A3, HP10, KEP11)
4. Mentafsir aspek berkaitan jenis pentaksiran, reka bentuk dan pembinaan ujian serta isu-isu dalam konteks pentaksiran di Malaysia (C6, HP2, KKG6)
5.0 RUMUSAN JADUAL SPESIFIKASI UJIAN (JSU)
5.1 Komponen Pentaksiran
- Kerja Kursus - 60%
- Peperiksaan Akhir - 40%
KOD KERTAS |
BAHAGIAN |
BENTUK SOALAN |
BILANGAN SOALAN |
MARKAH |
JUMLAH MARKAH
|
MASA |
CATATAN |
EDUP2122 |
A
|
Struktur |
3 |
30
|
50 |
1 jam 30 minit
|
Struktur - jawab semua soalan
|
B
|
Esei |
2
|
20
|
Esei - jawab
|
5.2 Jadual Pembahagian Soalan
BAHAGIAN |
BENTUK / BILANGAN & NO. SOALAN |
MARKAH |
TAJUK* |
MASA (J) |
NO. SOALAN |
A |
Struktur 3 soalan No. 1 – 3 (Jawab SEMUA soalan) |
30 Markah |
3. Jenis Pentaksiran |
8 |
1 |
4. Reka Bentuk Dan Pembinaan Ujian |
10 |
2 |
|||
7. Isu Berkaitan Dengan Pentaksiran Sekolah Di Malaysia |
8 |
3 |
|||
B |
Esei No. 1 – 2 (Jawab SATU soalan)
|
20 Markah |
3. Jenis Pentaksiran |
8 |
1 & 2 |
4. Reka Bentuk Dan Pembinaan Ujian |
10 |
||||
7. Isu Berkaitan Dengan Pentaksiran Sekolah Di Malaysia |
8 |